Print
Auteur Topic: Samsung G800  (gelezen 9461 keer)
Coast
Gast
« Gepost op: 4 Januari 2008, 13:00:13 »

Review samsung G800

Hij lijkt niet alleen op een fotocamera, hij is het ook. Tenminste, dat zeggen de Koreanen zelf over de Samsung G800. Het is niet de eerste telefoon met 5-megapixelcamera in het Samsung portfolio. Eind september al zag de veel slankere G600 het licht. De nieuwe G800 heeft een bijzondere uitbreiding: de mogelijkheid om 3x optisch in te zoomen. Verder zijn er verschillende andere fotofuncties aan het toestel toegevoegd. Een test met veel foto’s, daar draait het bij de G800 toch vooral om.

- Uitrusting 4,5/5

Wat betreft de uitrusting mist het toestel maar weinig. Wel is het jammer dat we geen extra geheugenkaartje aantreffen in de doos. Met een 5-megapixel camera is 145 MB intern geheugen al snel te weinig. Los daarvan is het toestel heel compleet. De 3x optische zoom is naast de 5 megapixel camera natuurlijk de meest opvallende eigenschap. Verder heeft het toestel 3G-ondersteuning aan boord, de Access Netfront Browser en een rss-lezer. Op muziekgebied is dezelfde mediaspeler aan boord die we al eerder in modellen uit de Ultra-reeks en de G600 zagen. De geluidskwaliteit en het volume worden ook in de G800 geregeld door de ICE Power technologie, een soort digitale versterker die door Bang & Olufsen is ontwikkeld. Bovenop het toestel vinden we twee luidsprekers en ook is er een, wat forse, stereo headset meegeleverd.

- Gebruiksgemak 3,5/5

Het eerste dat opvalt vaan de G800 is zijn formaat. En niet alleen vanwege alle slanke Samsung modellen van de afgelopen maanden, gewoon omdat hij bijna 2 centimeter dik is. Bovendien is hij met een gewicht van 129 gram ook niet de lichtste. Dit is in het gebruik even wennen. Bovendien is er een lenskap aangebracht waardoor hij nog iets dikker wordt. In het gebruik is die lenskap echter wel erg handig. Door hem open te schuiven wordt de camera geactiveerd. En dan blijkt dat de G800 door zijn formaat en gewicht het gevoel van een digitale compactcamera wel heel dicht benadert.

Wanneer we hem omdraaien blijkt het een vertouwde Samsung te zijn. De interface en het menu zijn dezelfde als die we bijvoorbeeld al in de G600 tegenkwamen. En daar is weinig op aan te merken. Het menu is opgebouwd uit 12 grote iconen. Nieuw is de directe link naar twee Google applicaties, Google zoeken en Gmail. Belangrijk pluspunt in het gebruiksgemak is dat Samsung ook bij de G800 de tiptoetsen die we onder andere bij de U600 en U700 tegenkwamen, achterwege heeft gelaten. Op de G800 is gewoon voor een navigatietoets en twee vaste knoppen voor het toegang tot het menu en de contactpersonen gekozen.

- Prijs/kwaliteit 3,5/5

Bij de vraag naar de kwaliteit draait het bij dit toestel natuurlijk vooral om de foto’s. Voor ons gevoel verschilt de camera niet veel van de camera die we in de G600 aantroffen, en ook bij de G800 is de camera gewoon goed. Zie hieronder twee voorbeelden:

Onderstaande foto's zijn foto's die zijn gemaakt met de desbetreffende mobiel. Dit om de kwaliteit van de camera weer te geven.

Klik voor een afbeelding op
ware grootte in een popup.
(2560 x 1920 pixels)

Klik voor een afbeelding op
ware grootte in een popup.
(2560 x 1920 pixels)

We hebben wel één aantekening, namelijk dat de camera veel licht nodig heeft. Bij minder licht is er veel sprake van beeldruis. Juist daarom is het ook jammer dat de xenon flits niet erg krachtig is. Bij een afstand van minder dan 50 centimeter werkt flitsen goed, verder dan dat is het gebruik van de flits eigenlijk zinloos. De optische zoom is wat aan de trage kant, maar doet het prima. Hieronder een drietal voorbeelden van foto’s waarbij de zoomfunctie gebruikt is:

Zoomniveau 1x
(klik voor vergroting)

Zoomniveau 2x
(klik voor vergroting)

Zoomniveau 3x
(klik voor vergroting)

Naast de xenon flitser, autofocus en 3x optische zoom treffen we nog een aantal foto- en videofuncties aan. Zo heeft het toestel de functie gezichtsherkenning. Hierdoor stelt het toestel automatisch de belichting en kleuren op de contouren van een gezicht in. Het herkennen van gezichten gaat verrassend goed, er verschijnt een kader rond een gezicht wanneer de camera deze herkent, zelfs rond een afbeelding van een gezicht. We merken echter niet heel veel verschil in de kwaliteit van de foto’s, zie hieronder voorbeelden mét en zonder gezichtsherkenning.

Foto met gezichtsherkenning
(klik voor een vergroting)

Foto zonder gezichtsherkenning
(klik voor een vergroting)

Los van de kwaliteit van de foto’s en de fotofunctionaliteit is de G800 met een adviesprijs van 499 euro zeker niet erg prijzig. De G800 presteert op andere vlakken namelijk ook prima. De geluidskwaliteit is goed, en ook de browser mag er zijn.

- Eindoordeel 4/5

Wie de G800 overweegt zal vooral even over het formaat moeten nadenken. Zijn dikte en gewicht zullen voor velen een afknapper zijn. Aan de andere kant, vergelijkbare toestellen als de Sony Ericsson K850i en de LG Viewty zijn ook niet de kleinsten. Verder is het toestel dik in orde. Misschien dat de toevoeging ‘Photographers Choice’ op de doos wel heel treffend is. Juist voor degene die graag een uitgebreide cameratelefoon, met optische zoom, wil is dit en goede keuze. Wie gewoon af en toe goede foto’s wil nemen kan net zo goed voor bijvoorbeeld een G600 gaan.

Samsung G800 | is nu verkrijgbaar bij BELZAAK.nl
« Laatste verandering: 13 Januari 2008, 13:08:47 door Coast » Gelogd
Joaquinz